Close

Ar elektroauto uz Balkāniem un atpakaļ: 8300 kilometru ceļojums

Izrādās, ka ar Hyundai IONIQ 5 elektroauto var veikt vasaras ceļojumu no Igaunijas uz Bulgāriju. Šobrīd ir labākais laiks, kad veikt garus braucienus, jo šai mašīnai ir garš nobraukums ar vienu uzlādi, ātra uzlādes jauda, turklāt ir pieejams labs uzlādes punktu pārklājums, kas vēl nav pārslogots ar daudziem lietotājiem – tas viss padara ceļojumu ātru un pietiekami lētu.

13. jūlija vakarā Kārels Karu ar savu Hyundai IONIQ 5 uzsāka ceļojumu no Igaunijas uz Bulgāriju, uz jaunatnes brīvās lidošanas čempionātu, kas notika netālu no Pordimas. Sākotnējais plāns bija braukt mierīgā tempā, uzlādēt automašīnu ātrajā uzlādē un nakšņot naktsmītnēs, kuras piedāvā uzlādes iespējas. Plānojot braucienu, tika rēķināts tieši braukšanai vajadzīgais laiks un uzlādei vajadzīgais laiks, taču paredzēto 6200 km vietā tika nobraukts par 1/3 garāks attālums.

Pirmā ceļojuma diena pagāja negaidīti raiti. Brauciens tika uzsākts līdz ar saullēktu no Dienvidigaunijas, jo šajā laikā vēl ir maza satiksme. Līdz par Paņevēžai Lietuvā ceļotāji tika bez traucējumiem, kaut gan, sākot no Rīgas apvedceļa, bija visai daudz kravas automašīnu. Uz Paņevēžas apvedceļa braucēji uztaisīja pauzi, izmantojot Cirkle K Ionity uzlādes staciju, kuras ātrās uzlādes lādētājs ar vidējo jaudu 215 kW spēja akumulatoru no 14% uzlādēt uz 85%, un tā nobraucamais attālums no 58 km pieauga līdz 385 km.

Līdz pusdienlaikam ceļotāji jau bija tikuši līdz šī gada Eiropas kultūras galvaspilsētai. Pastaigas pa Kauņu, skaistie skati, vieglā maltīte un veikalu apmeklējums deva enerģiju doties tālāk. Šī pietura bija draudzīga maciņam – Kauņā Lidl veikala stāvvietā esošie 50 kW lādētāji ir pieejami lietošanai bez maksas.

Naktsmāju rezervācija ar uzlādes iespējām

Lietuvā IONIQ 5 vidējais enerģijas patēriņš bija 16 kW/100 km. Benzīna un dīzeļa automašīnām ir tā, ka – ja brauc pa ātrgaitas šoseju, degvielas patēriņš būtiski palielinās, un līdzīgi ir arī ar elektroauto. Mazu gabalu pirms Varšavas Kārels iebrauca kravas automašīnu stāvvietā, kur atradās GreenWay lādētājs. Noskaidrojās, ka, lai arī tā jaudai it kā bija jābūt 50 kW, realitātē tā bija krietni mazāka – tikai 30 kW.

Naktsmītņu rezervēšanas portālā Booking.com ir iespējams meklēt nakšņošanas vietas, kurās ir „EV charging“ [elektroauto uzlāde] iespējas. Ceļotāji sev rezervēja šādu naktsmītni Varšavā, taču galu galā izrādījās, ka lādētāja tur tomēr nav.

Tā kā Varšavā publiski pieejamu lādētāju ir gana daudz, nav pamata raizēties, ka viesnīcā nav apsolītā lādētāja vai ka tas ierašanās brīdī nedarbojas. Kārels iesaka lādētāju meklēšanai izmantot portālu: PlugShare.com [Pasaulē populārākā vietne elektroauto uzlādes staciju meklēšanai.]

No Slovākijas uz Melnkalni

Pirms braukšanas uz Slovākiju tika plānots auto uzlādēt PlugShare.com atrastajā ātrās uzlādes stacijā. Uz vietas esot, izrādījās, ka tas ir paredzēts tikai Teslām, tāpēc nācās uzlādēt viesnīcā no parastā 220 V kontakta. Brauciens turpinājās no Jasnas centra līdz 2024 m augstajai Tatru Hopoka kalna virsotnei.

Slovēnijā līdz Bledai brauca pa parastajiem ceļiem, jo šādi tiek patērēts mazāk enerģijas, turklāt ceļš ir interesantāks un ar skaistiem skatiem. Bledā ir sastopama brīnišķīga kalnu un ezeru kombinācija, kur atrodas arī Slovēnijas slavenais apskates objekts – cietoksnis. Brauciens trāpījās tieši rietumeiropiešu atvaļinājumu periodā, tāpēc pa ceļu virzījās blīva kemperu un karavānu plūsma.

Braucot no Slovēnijas uz Horvātiju, apstiprinājās šīs automašīnas priekšrocības, braucot pa kalnu ceļiem – pateicoties reģeneratīvajai bremzēšanai, automašina ir ļoti energotaupīga. Tāpēc problēmu neradīja tas apstāklis, ka rezervētās naktsmītnes tuvumā nebija neviena lādētāja, lai arī Booking.com portālā tā tika reklamēta kā tāda, kurā ir EV-charging iespēja.

Uz Horvātijas un Melnkalnes piekrastes ceļiem ir ļoti labi braukšanas apstākļi, kā arī var baudīt skaistus skatus. Budva ir populāra Melnkalnes kūrortpilsēta. Diemžēl izrādījās, ka caur Booking rezervētajā naktsmītnē ne tikai nebija lādētāja, bet nebija arī pašas naktsmītnes. Tā nu ceļotāju kompānija devās tālāk Albānijas virzienā.

Ceļojumu rēķina nevis kilometros, bet laikā

 Albānijas ziemeļu daļa un Kosovas apkārtne ir ļoti līdzīgas un piemērotas zinātkāriem ceļotājiem, kam patīk visu atklāt pašiem. Šeit ceļojums tika rēķināts laikā nevis kilometros. Ceļot ar elektroauto šeit ir izdevīgi, jo, braucot lēnāk, var nobraukt garāku gabalu.

IONIQ 5 piesaistīja daudzus ziņkārīgus skatienus, un pilsētā, kur ir blīva satiksme un daudz gājēju, šī transportlīdzekļa klusā gaita izbiedēja dažu labu. Vispārējā braukšanas kultūra Balkānos ir visai austrumnieciska. Galvenie ceļi ir labā kārtībā, taču to pašu nevar teikt par sānceļiem. IONIQ 5 mīkstā piekare šādos grūtos ceļa apstākļos izrādījās ļoti noderīga.

Lēnais Porche lādētājs

 Kosovā, Prištinas vietējā Shell Recharge uzlādes stacijā nebija iespējas izmantot ChargeMyHyundai, ne arī samaksāt ar citu karti. Tāpēc nācās piestāt Maķedonijas Porsche pārstāvniecībā, jo PlugShare aplikācija parādīja, ka tur atrodas superātrais 350 kW lādētājs. Diemžēl izrādījās, ka tā uzlādes jauda bija knapi puse no solītā, un par uzlādi nācās samaksāt 20 eiro.

Bulgārija pirmajā brīdī atstāj iespaidu, ka esi atpakaļ Baltijā – spriežot gan pēc ielas skatiem, gan uzlādes punktu biežuma. Ceļotāji veselu nedēļu pavadīja Plevenas tuvumā, kur vietējā lielveikala Kaufland stāvvietā pie 50 kW DC lādētāja katru dienu lādēja auto bez maksas. Tas bija vajadzīgs, jo katru dienu nācās braukāt starp naktsmītni un lidostu. Nē, Hyundai IONIQ 5 nebraukāja kā lidostas taksometrs – lieta tāda, ka daži no līdzbraucējiem piedalījās Igaunijas komandas sastāvā jauniešu brīvo lidojumu pasaules čempionātā Bulgārijā, kur komandu konkurencē ieguva otro vietu.

Automašīna kalpo par ledusskapi

Igaunijas jaunie lidotāji piešķira IONIQ 5 dažādas iesaukas: „ledusskapis“, „lādētājs“ un „viedstūrītis“. Automašīna palīdzēja bez problēmām izturēt karsto Bulgārijas klimatu. Saule spīdēja visas dienas, karstums bija no 35 līdz 41 °C. IONIQ 5 katru dienu sacensību laukumā atradās „Utility mode“ režīmā [šajā režīmā auto ir ieslēgts, taču ar to nevar braukt, un enerģija tiek ņemta nevis no parastā 12 V akumulatora, bet gan no augstsprieguma akumulatora], lai sacensību dalībnieki un atbalsta komanda varētu iet atvēsināties. Turklāt šajā „ledusskapī“ tika atdzesēts arī lidmašīnu modeļu aprīkojums – tika uzlādēti akumulatori un pasargāta elektronika un dzinēji no pārkaršanas.

Viedstūrīša loma ir acīmredzama – saules staros viedierīces pārkarsa un pārgāja avārijas režīmā, taču „ledusskapī“ tās varēja atdzesēt un lietot. IONIQ 5 ikdienas nobraukums bija 100–150 km, un lidlaukā tam nācās strādāt par „ledusskapi“ 8–12 stundas. Automašīnas izmantošana par ledusskapi iztērēja 40% akumulatora enerģijas, ko varēja atjaunot 30 minūtēs pie Kaufland bezmaksas lādētāja, pie viena izstaigājot veikalu.

Telemātikas priekšrocības

Elektroauto uzlādes punktos ir laba iespēja satikt daudz interesantu cilvēku. Kārels reiz dabūja noklausīties veselu lekciju par EV akumulatoru vadības sistēmām (BMS), jo satika cilvēku, kas agrāk bija strādājis par Hyundai akumulatoru piegādātāju vietējā attīstības nodaļā.

Pēdējā vakarā, kad Kārels Kaufland stāvvietā bija nolicis automašīnu lādēties atpakaļbraukšanai, bet pats iepirkās veikalā, Bluelink lietotne [Hyundai telemātikas pakalpojums] paziņoja, ka uzlāde beigusies. Izrādījās, ka stāvvietā iebraukušais Teslas īpašnieks bija atvienojis IONIQ 5 no lādētāja, lai uzlādētu savu automašīnu. Beigās jau pārpratums tika noskaidrots un Kārels varēja turpināt uzlādēt savu auto.

Bezmaksas lādētāji pārsvarā ir iestatīti tā, ka vadu no automašīnas var atvienot. Tātad, ja esi nolicis automašīnu uzlādēties un pats aizej prom darīt citas lietas, var gadīties, ka uzrodas kāds, kas uzskata, ka viņam ir lielākas tiesības uzlādēt savu auto.

Uzlāde uz ātrgaitas ceļiem

 Kad Kārels uzsāka plānot braucienu no Pordimas mazpilsētas Bulgārijā atpakaļ uz Tallinu, viņš bija izvēles priekšā, vai braukt cauri Bulgārijai, Serbijai, Rumānijai, Ungārijai, Slovākijai, Čehijai un Polijai pa ātrgaitas ceļiem, vai izvēlēties par 250 km taisnāku maršrutu cauri Rumānijai, Ungārijai, Slovākijai un Polijas austrumu daļai. Kārels izvēlējās ātrgaitas ceļu, jo tur ir pieejami lādētāji ar jaudu virs 75 kW, un ātra uzlāde nozīmē laika ietaupījumu.

Vienlaikus ar IONIQ 5 uz Igauniju startēja arī viena dīzeļautomašīna, kas brauca pa īsāko ceļu, taču galā abi nonāca reizē.

Lai izvairītos no Rumānijas sānceļiem, viņi brauca cauri Serbijai. Robežšķērsošanas vietām cauri tika ātri, taču Serbijas nomalē ceļa apstākļi bija vissliktākie visā ceļojumā. Jāpiemin arī tas apstāklis, ka skati te ir ļoti skaisti, turklāt varēja apbrīnot daudzus zirgu un ēzeļu pajūgus.

Rumānijas pilsētā Timisoarā gan bija ātrais 100 kW lādētājs, taču tas atrodas slēgtā komercēkas teritorijā. Pārējie visā pilsētā, spriežot pēc PlugShare lietotnes, bija tikai lēnie 22 kW AC-lādētāji, tomēr ceļotājiem laimējās atrast vienu jaunu 50 kW lādētāju, kas pat ņēma pretī Hyundai RFID karti.

Ceļš tika uzsākts ar visai nelielu 17 kWh/100 km enerģijas patēriņu (ieskaitot pastāvīgi darbojošos klimata iekārtu), taču uz ātrgaitas ceļiem vidējais patēriņš pacēlās uz 25 kWh. Tomēr nebija vajadzības ierobežot ātrumu – uz ātrgaitas ceļiem lādētāju ir pietiekami.

Atpakaļ Baltijā

Dīvainā kārtā Polijā no Varšavas ziemeļaustrumiem līdz pat Kauņai nav Ionity lādētāju. Pēc garā brauciena ir laba izdevība izstaipīt kājas un apskatīt pilsētas. Piemēram, Paņevēžā ir ļoti interesants lidmašīnu muzejs, kuru ir vērts apmeklēt.

Tā kā Via Baltica nav ātrgaitas ceļš, tad pēdējā brauciena posmā enerģijas patēriņš bija neliels, turklāt lādēšana nevienā Ionity neaizņēma ilgāku laiku, nekā nepieciešams kafijas un kanēļmaizītes iegādei. Ādažos automašīnu pa kafijas pauzes laiku uzlādēja tik daudz, cik pēc automašīnas aprēķiniem vajadzēja pietikt līdz Merjamā (Igaunijā) Circle K lādētājam. Brauciens izrādījās vēl ekonomiskāks nekā gaidīts, taču daži papildu apļi pa apkārtējiem ceļiem palīdzēja izlādēt akumulatoru līdz nullei. Tomēr automašīna tika līdz lādētājam saviem spēkiem. Pēc 19 minūtēm akumulators jau bija uzlādēts līdz 75%.

Interjera un vadības palīga nozīme

Hyundai IONIQ 5 sēdekļi izveidoti tā, ka tie ir ērti, braucot lielus attālumus. Lai arī Kārels ir visai gara auguma, IONIQ 5 vadītāja sēdeklis viņam bija ļoti piemērots. Gaiši pelēkais salons izrādījās ārkārtīgi praktisks, un to bija viegli iztīrīt, kaut arī automašīnā ceļotāji pavadīja daudz laika un ceļi bija putekļaini.

Kārels uzskata, ka visu ceļojuma laiku ļoti palīdzēja joslas turētājs [joslas noturēšanas sistēma – LKA]. Tas palīdzēja veikt lielus attālumus, arī esot mazliet nogurušam.

Kopsavilkums

  • Ceļojuma garums: 8300 km.
  • Šķērsotās valstis: 16.
  • Braukšanas ilgums: 180 h (t.sk. 60 h „ledusskapja“ režīmā).
  • Uzlāde: 33 reizes (t.sk. 22 ceļā, 3 nakšņošanas vietā un 8 veikalu stāvvietās).
  • Uzlādei patērētais laiks: 27 h (izņemot uzlādi nakšņošanas vietā no schuko kontakta).
  • Vidējais enerģijas patēriņš: 19,7 kWh/100 km.
  • Naudas patēriņš: 490 € jeb 0,30 €/kWh.
  • Ātrgaitas ceļi palielina enerģijas patēriņu ~ 55%.
  • Uz ātrgaitas ceļiem starp lielajām pilsētām ir superātri lādētāji.
  • Bezmaksas lādētāji ir pieejami vairāku lielveikalu stāvvietās, piemēram, Lidl, Kaufland, IKEA.
  • Daudz enerģijas tiek patērēts, braucot kalnā, bet visa papildu enerģija tiek atgriezta akumulatorā atpakaļceļā ar reģeneratīvo bremzēšanu, kas uzlādē akumulatoru, kad elektromotors palēnina transportlīdzekli.
  • Automašīnas V2L (Vehicle-to-load) sistēma atgriež maiņstrāvu ar jaudu 230 V/50 Hz, ar kuru var uzlādēt vai lietot ārējās elektroniskās ierīces.